Wishbone
28-10-2009 09:19 |
Пускам темата, защото в галерията е трудно да се дадат по-дълги отговори относно конкретните техники на заснемане на определен кадър... Тук можете да си задавате въпросите към авторите на снимки. Поводът е въпрос на OgyІd по отношение на тази снимка: Ogy-d: Как фокусираш? Кажи с каква бленда, скорост и ИСО е снимано това? Ако отворя блендата, намалява дълбочината на рязкост, ако я затворя - пада скоростта и се замазва от движението, ако вдигна ИСОто - появява се шум... Къде е златната среда? За фокуса: Ползвам както автоматичен, така и ръчен фокус - в зависимост от ситуацията. В конкретния случай ползвам автоматичен фокус с една единствена фокусна точка. При подобни "бързи" кадри под вода, мисля че при моя сетъп автофокуса е по-добра идея. При тази снимка не съм ползвал опцията при която апаратът коригира фокуса непрекъснато, поддържайки първоначално фокусирания обект на фокус. Рядко я ползвам, защото тогава апаратът се бави при заснемането на кадъра и често рязкостта е намалена. Ползвам сравнително бързо фокусиращ обектив, който се мъча да използвам на максимум. За съжаление, това не е така във всички случаи - при по-бавен обектив и фотоапарат с по-голям shutter lag се ползват други техники. В този кадър е ползвана комбинация от тях. Става дума за т.нар. "паниране" (panning): Пълно описание на техниката можеш да намериш тук: [link] Това е пример за адски добра фотография при ползване на паниране, взета от посочения по-горе източник (автор: J Catlett) Накратко, при тази техника се използва сравнително ниска скорост за да се постигне ефекта на "скорост" чрез размазването на бекграунда. Тази техника много често се ползва при снимане на автомобилни състезания, например. Как се прави? По-ниска скорост, обектът се хваща на фокус и апаратът започва да се върти като "води" обекта - точно като при прицелвнето с пушка. По време на воденето се заснема, като обектът продължава да се води през цялото време докато кадърът не бъде заснет. Така се получава размазване на фона, а обектът, който винаги е "на прицел", остава на фокус. за да постигнеш максимална рязкост на обекта, който заснемаш обикновено при паниране фотографите предварително фокусират ръчно в точката, където ще натиснат "спусъка". Това може и да работи при автомобилни състезания, когато знаеш къде ще мине обекта, но в нашия случай поведението на рибата е сравнително непредсказуемо и не може да се ползва. Снимаш, и ако стане - стане. Трябва си и малко късмет. В моя кадър, това което ме дразни е, че ефектът от панирането е недостатъчен защото е ползвана по-висока скорост 1/250. Затова и фонът не се е размазал достатъчно. Трябваше да ползвам скорост 1/125 ако не и по-ниска, но нямах време за игра с настройките. Но даже при скорост от 250 + паниране фонът все пак се е размазал и това може да ти даде идея, че рибето се движеше АДСКИ бързо (току що беше измъкнало увата от устата на друга риба). ISO/бленда/скорост: Тъй като при преоразмеряването на кадъра за WEB EXIF-ът се е загубил, не мога да ти кажа за блендата, но според мен е 5.6-8. Скоростта е 250, както написах - това е максималната скорост при моя апарат, за синхрониззиране със светкавицата. Исото почти съм сигурен, че е 100, както обикновено настройвам когато ползвам светкавица. Това което пишеш, за ефекта от промяната на тези настройки е вярно. За съжаление, обаче няма такова нещо като "златна среда". Тези настройки се правят от фотографа във всеки конкретен случай и няма универсална рецепта - зависи какво искаш да постигнеш. Съвременните фотоапарати предлагат частично автоматични режими: -Tv - приоритет на скоростта - нагласяш само скоростта, а апаратът избира подходящата бленда за да експонира кадъра правилно, или - Av - приоритет на блендата - нагласяш бленда, а апаратът наглася скоростта за да експонира правилно. И до сега понякога ползвам тези настройки, но все по-рядко, защото не мога да разчитам на апарата за правилното експониране. С течение на времето и с практиката вече мога, първо на око, а после и след първите няколко "тест" кадъра, да преценя как да наглася апарата ръчно. Всъщност, не можеш и да очакваш "златна среда" - нали тогава единствената задача на "задапаратното устройство" би била да натиска спусъка на затвора? Нещо повече, тези настройки зависят от твърде много фактори, включително и светочуствителността на обектива. Затова под вода гледаме да ползваме максимално светочуствителни обективи (F1.4 - F2.. Настройките на апарата зависят изцяло от теб. Изборът им се предопределя от идеята ти за това което искаш да постигнеш, в рамките на ограниченията, които ти налагат конкретната ситуация и възможностите на ползваната техника. Ако имаш повече въпроси - питай! Поздрави! |
Форуми Подводна фотография Техники и пост-продукция
|